fredag 4. januar 2008

Det går ikke alltid som man vil...

Nå har jeg i lengere tid gledet meg til att dene ene chinchillaen min skal få unger å hva skjer i dag? Jo da, hun blir selfølgelgi syk. Jeg er ganske sikker på att det er i forbinnelse med drektigheten.. Vil tro ett av fosterene har død å på denne måten har hun fått svangerskapsforgiftning. Jeg har vært i kontakt med Rebecka Wolden som er en av de i norge med mest kunskap om chinchilla og vet hva men kan gi av medikamenter osv. Fikk beskjed av henne om att jeg hadde to muligheter, men med tanke på att dyret allerede var blitt såpass slapp så var det ikke store sjanser for att det kom til å gå bra.

Første mulighet var å gi henne en sprøyte med medisin for å få i gang riene, men siden hun allerede var såpass svak var det ikke sikkert hun ville klare fødselen selv om hun fikk hjelp til å sette den igang.

Andre mulighet, keisersnitt. Dette også med stor risiko pga av att hun allerede var blitt slapp. Ikke sikkert hun ville overleve narkosen og ikke sikkert ungene er levende/ville overleve ingrepet.

Jeg valgte og prøve ut den første muligheten, eller iallefall, satse på den. Men for att man skal kunne sette denne sprøyten må hunnen være åpen, altså ha kommet i gang med fødselen. Min hunne, var litt åpen tidligere i dag, og har hadd små sammentrekkninger, men nå er hun ikke lengere åpen så om jeg setter sprøyten nå risikerer jeg att livmorene hennes sprekker.

Skal ikke være enkelt. Det som er så teit med chinchilla er att de prøver å sjule når det er noe galt med de, dette for å beskytte seg mot rovdyr. Om de viser tegn til att de er svake er de ett enkelt bytte i det fri. På denne måten er det vanskeligere å se om en chinchilla er syk enn andre dyr som ikke har dette overlevelses instingtet.

Er så typisk att sykdom rammer dyr man har forventninger til. Irriterende diluks! Hadde håpet hellet mitt ville snu på chinchillafronten i år, men må si dette er den verst tenkelige starten jeg kunne fått.

Hadde virkelig sett fram til dette kullet, men nå ser det ikke en gang ut som om min kjære Happy overlever en gang:(

2 kommentarer:

Grete sa...

Heija. huff dette var trist og høre :( jeg krysser fingrene for at det vil gå bra *Klem*

ღTindraღ sa...

Håper på det beste jeg også!!
*klem tilbake*