lørdag 17. mai 2008

Gratulerer med dagen alle sammen!


Da var det igjen tid for 17 mai feiring, med korpsmusikk, is og pølser. Folk som stresser rundt, ballonger som flyr avsted rett etter de er kommet i barnets henner osv. Fullstedig kaos i hele byen. Nei ellers tusen takk! Jeg står fint over.

For min del er dagens oppgave en helt annen, jeg skal slappe av. Ikke stresse rundt som en gal for å se på ukjente barn som går i tog, eller slitene russ som kjemper seg oppover gatene. Familier som må kjempe seg vei for å rekke fram til bord resservasjonen på resturangen i tide. Litt av en feiring får man si. Er det virkelig noen som syns dette er noe som helst annet enn fryktelig stressende og slitsomt?

Jeg skjønner att barna kan syns det er morro, og ikke minst toppers att de får spise masse is. Men slik som jeg husker det fra jeg var liten så var ikke 17 mai noe jeg så fram til med å glede meg. Vi ble tvunget til å gå i barnetoget. (trodde dette toget egentlig var en feiring av att vi var frigjorte, men så feil kan man da ta) Det var alltid masse trafikk inn til byen og ettersom vi bor såpass langt unna byen att man ikke kan ta føttene fatt måtte vi være ute i god tid for å finne parkering. Men gikk jo i toget hele barneskolen, men husker det var en dømm som gikk i oppfyllelse da jeg begynte på ungdomskolen å vi ikke lengere ble tvunget til å gå i tog.

Aransjemangene på ettermiddagen på 17 mai husker jeg dog som noe posetivt. Det var dagens høydepungt. Da var både mormor, mamma å pappa med ned til barneskolen jeg gikk på der det var både loddsalg, pilkast, ponniridning, sykkling og forskjellige andre morsome aktiviteter man kunne delta på, selfølgelig ikke gratis, men dog noe som var gøy iallefall. Der møtte man også vennene sine og fikk tid til å bare ha det morro, med litt andre innslag enn man ellers pleide å ha. Men som regel ble ikke dette noe langvari opplegg. Folk å fe var slitene etter en lang dag å ble som regel tidlig kveld.

Men tilbake til hvordan jeg skal benytte denne dagen. Jeg sov lenge i dag, voknet ikke før rundt klokken 12, har nå spist frokost og skal etter hvert begynne med litt klesvask og sånne ting. Regner med det blir en tur innom solariumen i løpet av dagen også, er sikkert en del ledige solsenger der i dag vil jeg tro. Resten av dagen går med på å prøve i det lengste å unngå å høre ett eneste innslag av korpsmusikk. Om jeg klarer det må jeg si meg meget fornøyd:)

Ha en fin dag alle sammen, uansett om dere er av de som feirer så det spretter is langt oppover veggene eller om dere er av den mer rolige sorten:)

0 kommentarer: