fredag 30. mai 2008

Bruker du tobakk i dag?

30 mai er verdens tobakkfrie dag. Altså skal man ikke nyte røyk, snus eller andre former for tobakkvarer i dag.

Jeg sluttet å røyke for litt over ett år siden etter å ha røyk mer eller mindre fast i ca 5 år. Jeg røykte ca en 20pakke om dagen og hadde aldri i livet trodd jeg skulle klare meg uten røyk en hel dag. Og tanken på å slutte var helt hinsides. Men så en dag kom jeg hjem fra jobb, å skulle ut å ta meg en røyk, men merket att det var bare en røyk igjen i pakken. Ute var det sikkelig møkkavær så det fristet overhode ikke å gå på butikken. Dette endte med att jeg heller sluttet med hele greia.

Var mange som hadde problemer med å tro på att JEG hadde klart å slutte, og da egentlig aller mest meg selv. Jeg ble ikke grinete, sur eller vanskelig å ha med å gjøre etter jeg sluttet. Jeg følte ikke det var noe som manglet. Det eneste jeg var skuffet over var over hvor lett det faktisk var å kutte det ut. Hadde jeg vist dette på forhånd skulle jeg ha sluttet for lenge siden.

Jeg skal ærlig innrømme att jeg har røyket etter dette, men aldri fast. Jeg har også begynt å snuse litt etter att jeg stumpet røyken, men dette tror jeg er mye bedre enn røyken. Og nå kan det egentlig ikke sammenligner, 20 sigaretter per dag, eller en boks med porsjon snus i uka. Ikke de helt store mengdene kan man si, og jeg klarer meg også fint uten denne.

Jeg skal ikke bruke dette innlegget som noen form for propaganda til å få andre til å slutte, for jeg er fullstendig klar over att dette er noe man må finne ut av på egen hånd. Men jeg kan si så mye som att jeg har fått ett bedre liv etter att jeg sluttet. Jeg slipper å stå ute å fryse i 10 minusgrader fordi jeg bare må ha røyk før jeg legger meg, eller jeg slipper å tenke på hvordan det lukter av klærne mine.

Jeg kjenner det med en gang når noen som røyker kommer inn i ett lokalet der jeg sitter. Det skal også sies, jeg ble kvalm av att andre røykte, også når jeg selv røykte så lenge jeg ikke hadde en sigarett i hånden selv. Men nå er det enda verre. Nå har jeg aldri noen sigarett i hånden lengere, å fy æsj som det lukter av røyk!

Jeg kommer iallefall til å opprettholde denne dagen som tobakkfri, om andre velger å gjøre det samme er egentlig ikke så viktig for min del. Hovedsaken for meg er å vise meg selv att jeg kan. Mer enn det trenger jeg ikke:)

सी यू

0 kommentarer: