tirsdag 15. april 2008

En frustrerende sitvasjon

I natt da jeg skulle gå inn å gi dyrene mat å skjekke att alt var bra fant jeg Love liggende død i buret sitt. Hun har vært helt frisk og ikke hadd noen symptomer på att det har vært noe galt. Det var heller ikke noe tegn til slosskamp eller noe sånn. Hun var nå blitt 5 månder gammel og veide litt over 500g. Hun både spiste og oppførtse seg som normalt.

Dette virker ekstremt likt situvasjonen som var her i fjord høst da jeg også mistet mange ungdyr helt plutselig uten noen symptomer. Hadde de bare gådd ned i vekt eller vist sykdomstegn hadde jeg jo forstått att det var noe i veien, men siden jeg først oppdager det er noe galt når de er døde så er det litt seint å foreta seg noe.

I dag dro jeg ned til trondheim vertrinær institutt og leverte Love til obduksjon. Møtte en tricelig dyrlege der som var veldi imøtekommende og forklarte veldig godt. Håper de finner ut hva det er som er feil nå slik att jeg kan få behandele resten av dyrene og slippe å miste noen flere.

Er lei av att alle dyrene fra mitt eget oppdrett dør iallefall. Ikke helt en god måte å drive oppdrett på det. Ganske frustrerende situvasjon. Dyr som jeg har fått inn fra andre oppdrettere som ungdyr har overlevd og ikke vist noen symtomer på att det har vært noe i veien med de. Dyr fra mitt oppdrett som har flyttet herifra når de har vært leveringsklare har heller ikke hadd noen problemer. Jeg skjønner ingen ting! Om det hadde vært noe smittsomt skulle man jo tro det hadde gådd på alle sammen, ikke bare de fra mitt oppdrett.

Men men.. Må vel bare vente å se hva obduskjonen viser og ta det fra der. Om jeg ikke får nå svar på den kommer jeg til å levere inn en avføringsprøve fra alle dyrene for å se om den gir noe resultat.

Hvil i fred lille venn

0 kommentarer: