mandag 10. desember 2007

Pepperkakehus

Så var det klart for oprasjon pepperkakehus!

Vi måtte selfølgelig ha pepperkakehus i år som alle andre år. Stian mener nemelig att det ikke blir jul om vi ikke har det. Jeg velger å tro att jul blir det uansett, men okei, pepperkakehus er greit nok. Til vanlig bruker vi å "lime" sammen huset med smeltet sukker, men i år hadde mamma bestemt seg for att det skulle gå med bare melis. Dette ble ett prosjekt. Melis er på langt ner like bra lim som smeltet sukker, og stivner ikke akkurat like fort heller.

Jeg og Stian fikk jobben med å holde huset i sånn ca bein formasjon mens hun skulle sprøyte på melisen å legge bitene på plass. Når bitene omsider lå der de skulle. Illefall nesten, var det bare å sitte slik til melisen begynte å stivne. Alle som har laget melis vet att dette ikke skjer med en gang.

Mens dette pågikk passet mamma også på å mate meg å Stian med sjokolade, det var jo snilt, men når man spiser sjokolade blir man tørst. Så da ble det ett styr når mamma skulle til å gi oss drikke. (ta med i beregningen att hun hadde total latterkrampe) Var ikke snakk om att vi klarte å holde glasset selv, vi hadde jo mer enn nok med å holde sammen huset. Så da var det mamma som måtte trå til. Dette kunne ikke gå bra, det skjønner jo alle sammen. Så da jeg kom på att vi faktisk hadde sugerør ble både jeg å Stian ganske fornøyde over å slippe å bli gjenomvåte av att mamma skulle helle brus over oss.

Etter en stund foreslo jeg til stian att vi skulle prøve å slippe huse for å se om det sto eller om det bare raste sammen, og til alles store overaskelse sto det! Hvem hadde trodd det?

Da var det bare å sette det inn i kjøleskapet å krysse fingrer å tær for att det ikke skulle dette sammen i løpet av natta. Å det gjorde det faktisk ikke:) Så da blir det jul i år også, til og med for Stian;)

1 kommentarer:

Gine-Beathe sa...

Hahaha, koselig da. Mamman til Bodil med latterkrampe høres morsomt ut! Jeg skal også lage pepperkakehus til helga! Gleder meg masse og er veldig enig med Stian..blir ikke jul uten. Selv skal jeg bruke smelta sukker for jeg eier ikke tolmodighet..haha

Kleme på;)